Gå til indhold
Søg

Koncept- og produktudvikling

Med udgangspunkt i et princip om skabende virksomhed er entrepreneurskabets skole i alle sine anlæg og i hele sin indretning rettet mod koncept- og produktudvikling.

Det betyder i praksis, at der inden for alle tema- og projektområder arbejdes med idéudvikling, design, konstruktion, produktion og formidling, eksempelvis i arbejdet med avisproduktion eller reklamer, filmmanuskripter, lydmontager, spil, animation, teater, arkitektur, teknologi, kunst eller økonomi.

Typisk vil man, som introduktion til en ny tema- og projektperiode, starte med en kreativ fase, hvor eleverne skal stimuleres til idéudvikling og trænes i divergente og associative tankemønstre. Her handler det om nye måder at tænke, sanse og forbinde tingene på. Afsættet er i grunden filosofisk, idet et temaforløb om kunst kunne spørge: Hvad er kunst egentlig for en størrelse? Og hvad kan kunst bruges til? Spørgsmål af den type åbner op for en fantasmagorisk tilgang til tingene og måske for hidtil oversete og usete muligheder.

Den kreative fase vil typisk blive efterfulgt af en innovativ fase, hvor de nogle af de mange idéer skal konceptualiseres i form af modeller, produktdesign, drejebøger eller konstruktioner.

Endelig vil man i en mere entreprenant fase arbejde på at omsætte de forskellige modeller og modelforslag til konkrete handlinger og produkter.

I hele sit værdigrundlag og inderste væsen er entrepreneurskabets skole funderet på et begreb om ideation. Skolen er bygget på arbejdet med idéer og idéudvikling og med spørgsmålet om, hvad idéer er for størrelser, hvad idéer kan bruges til og hvordan idéer kan omsættes i konkrete produkter og kreative løsningsmodeller.

Kontakt

Jan Mikael Alstrup Fogt
jafo@kp.dk
+45 51 63 27 11