Gå til indhold
Søg

Anvendt faglighed

Med et begreb om anvendt faglighed tilbageføres fagene til at være redskaber og værktøjskasser i en højere sags tjeneste, hvorfor de i Entrepreneurskabets Skole ikke længere spiller førsteviolin.

Fagligheden må vige for sagligheden i den forstand, at det er sagsforholdet der afgør, hvilke redskaber og værktøjer, der i hvert enkelt tilfælde skal gøres brug af. Pointen er her, at man med et begreb om anvendt faglighed udvikler og styrker sin kernefaglighed. Man udvikler og styrker ikke nødvendigvis fagligheden (de centrale kundskabs- og færdighedsområder) ved at tage udgangspunkt i fagene (eksempelvis de fag, som vi kender). Fagene skal bruges til at formidle og udvikle kernekompetencerne, men fagene har ikke monopol på bestemte kompetenceområder. Kompetence rette sig mod at gøre noget med sine kundskaber og færdigheder, eksempelvis skrive et manuskript, komponere en melodi, bygge et hus, reparere en cykel eller konstruere en vindmølle. Derfor retter vores fokus sig mod den kontekst, der skal bearbejdes og følgelig mod en kontekstualisering af vidensbegrebet.

Med Fælles Mål i Folkeskolen har vi fået et godt arbejdsredskab til at løfte kvaliteten i undervisningen gennem mere præcise og operationelle beskrivelser af mål og indhold på de forskellige klassetrin samt ved hjælp af bedre evalueringsværktøjer. Trinmålene beskriver på et konkret niveau, hvad eleverne skal kunne på de forskellige klassetrin. Mens Fælles Mål overordnet beskriver, hvad eleverne skal vide, og trinmålene er en beskrivelser af, hvad eleverne skal kunne, mangler vi imidlertid en anvisning af, hvad eleverne skal gøre for at opnå det, de skal vide og kunne. Overordnet set drejer det sig også i denne mere formelle sammenhæng om at kvalificere fagenes anvendelsesmuligheder og betydning som udviklingsværktøjer i børnenes hverdag og i samfundet.

Model anvendt faglighed

Kontakt

Jan Mikael Alstrup Fogt
jafo@kp.dk
+45 51 63 27 11